Proč supermarkety válcují maloobchodníky

Ač se to mnoha lidem nelíbí, většina zákazníků si raději dojde do supermarketu než do malého krámku. Důvodů pro toto jednání je hned několik.
 
Prvním z nich je snadná dostupnost veškerého zboží na jednom místě. Přeci jen je mnohem pohodlnější koupit vše najednou, než tady jít do zelinářství, potom támhle do masny, nakonec do drogerie, abychom si pak v závěru vzpomněli, že jsme v zelinářství ještě něco zapomněli koupit.
 vnitřek pekařství
Další výhodou potom je, že člověk má čas si v klidu vše projít a prohlédnout si, co kde je, jaké jsou novinky a často i produkty různých značek na jednom místě. Také placení jde mnohem rychleji, když se nákup jen vyloží na pás, než když nám například řezník balí a váží každý kousek masa. S tím jde ruku v ruce i jakási anonymita, kterou ocení především introverti. V malých krámcích bylo běžné, že majitel své zákazníky znal jménem a během odbavování si s nimi i povídal. Ve velkých supermarketech nakupuje tolik lidí a vše jde tak rychle, že prodavači opravdu nemají možnost si zapamatovat každého zákazníka. To vyhovuje těm, kteří nechtějí, aby se prodavač věděl, co mají například dnes k večeři.
 
Poukázat také musíme i na reklamu. Zatímco malé krámky obvykle nemají peníze na to, aby si zaplatily reklamu například v místních novinách, a spoléhají hlavně na doporučení svých zákazníků, pro velké společnosti vlastnící supermarkety to není problém. Mohou si zaplatit reklamu v hlavním vysílacím čase v celostátní televizi, kde mohou lidem říci, o kolik je u nich zboží levnější než u konkurence. A to nás přivádí k poslednímu bodu.
 
Za nejdůležitější se ovšem dá považovat cena. Nalijme si čistého vína, v malých obchodech zkrátka nejsou schopni cenám v supermarketech příliš konkurovat. Je to z jednoho prostého důvodu: supermarkety odebírají větší množství zboží, mají tedy množstevní slevy, na které majitelé malých krámků nedosáhnou. Proto jsou supermarkety schopny nabídnout kromě běžných cen i různé slevové akce, na které lidé opravdu slyší.
vnitřek supermarketu
 
Jak se zdá, nemají malé krámy proti svým větším konkurentům moc šancí. Přesto však mají své oddané zákazníky, kteří na ně nedají dopustit. A to je dobře, neboť by byla škoda, kdyby skončili jen kvůli tomu, že je „převálcují“ giganti.